...
...

Kuva: S-ryhmä

S-ryhmä tähtää kierrätettävyyteen ja kestävään muovin käyttöön

03.08.2020

Kotimaista-jauheliha pakataan nyt ohuempaan muovikääreeseen aiemman muovikaukalon sijaan, ja viinirypäleet pakataan rasiaan, jonka kansi on korvattu muovikalvolla. Näillä ja lukuisilla muilla pakkausuudistuksilla S-ryhmä säästää reilusti yli 100 tonnia muovia vuodessa.

S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta löytyy useita esimerkkejä uudistuneista, aiempaa vastuullisemmista tuotepakkauksista. Monissa pakkauksissa materiaalin määrää on vähennetty tai muovia on korvattu kartongilla. Lisäksi pakkausten uudelleenkäyttöä edistetään erityisesti logistiikassa: esimerkiksi uudelleenkäytettävien hedelmä- ja vihanneslaatikoiden käyttö on jatkuvassa kasvussa – vuoden 2019 aikana käyttö lisääntyi 22 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Elintarvikkeiden ohella myös muita S-ryhmän omien merkkien tuotteita on nyt siirretty uusiin pakkauksiin. Esimerkiksi pyykin- ja astianpesuaineiden pakkauksista on korvattu neitseellistä muovia kierrätysmuovilla 10 tonnin vuosivauhdilla. Alusvaatteiden henkarit on korvattu kokonaan kierrätysmuovisilla, ja yöasujen ja kylpytakkien pakkausmuovin määrää on saatu vähennettyä noin 3 tonnia vuodessa.

Pakkausuudistusten tarkoituksena on tehdä pakkauksista paremmin kierrätettäviä, lisätä uusiutuvien ja kierrätettävien materiaalien käyttöä sekä edistää kestävää muovin käyttöä. Taustalla on S-ryhmän vuonna 2018 tekemä muovilinjaus, johon liittyen S-ryhmän ruokakaupoissa ja ravintoloissa vähennettiin muun muassa muovikassien ja -pillien käyttöä ja pakkausten kierrätysohjeita on selkeytetty asiakkaan muovinlajittelua helpottamaan.

Tärkeintä uusien pakkausten suunnittelussa on, että ne toimivat tehtävässään eli suojaavat tuotetta, parantavat säilyvyyttä ja minimoivat hävikkiä. Jotta tuote saadaan turvallisesti ja ehjänä perille asiakkaan käyttöön, on pakkauksen toimittava niin tuotannossa, logistiikassa kuin myymälässäkin. Lisäksi pakkauksen kierrätettävyys on huomioitava koko ajan paremmin. S-ryhmän tavoitteena onkin, että kaikki S-ruokakauppojen omien merkkien tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä.

Related Posts

Kiinnostavatko pakkausalan uutiset?
Tilaa ilmainen uutiskirjeemme.

Tilaa tästä