Mika LankilaKuva: SPY

Pyroll: Suomalaisen työn puolesta

22.05.2020

Pyroll Groupin toimitusjohtaja Mika Lankila on huolestunut suomalaisen työn puolesta. 
– Elintarviketeollisuuden siirtyminen ulkomaille on huolestuttava suunta. Jos tuotanto muuttaa Suomen rajojen ulkopuolelle, koko arvoketju siirtyy, pakkaukset siinä mukana. Mutta kun suomalaiset brändit pärjäävät, myös suomalainen pakkausala pärjää, Mika Lankila muistuttaa.

– Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne osoittaa myös koko toimialamme tärkeyden. Tämän takia pakkausala on yksi Valtioneuvoston listaamista kriittisistä toimialoista. Jos pakkauksia ei tehdä lähellä, ei myöskään lääke- tai elintarviketeollisuus toimi katkoitta. Meidän velvollisuutemme on palvella näitä ketjuja kaikissa tilanteissa.

– Pidän tehtävää perinteisessä suomalaisessa perheyrityksessä kunnia-asiana. Porukka on sitoutunutta ja haluaa tehdä parhaita pakkauksia asiakkaiden tarpeisiin. Fokuksemme on vahvasti kotimainen, Mika Lankila kertoo.

Yhtenä Pyroll Pakkausten vahvuuksista Lankila pitää monimateriaalisuutta. Yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen tarvittavat pakkausratkaisut niin paperista, kartongista, muovista kuin alumiinistakin.

– Suomalaisesta ruokakaapista löytyvistä kuitupakkauksista merkittävä osa tulee meidän tuotantolinjoiltamme. Muovit kattavat meillä liiketoiminnasta noin kolmasosan, joten siellä meillä on tilaa kasvaa. Nestepakkauskartongit ovat oikeastaan elintarvikepuolella ainoita pakkauksia, joita emme lainkaan valmista, Lankila sanoo.

Kotimaisuudesta ja vahvoista asiakkuuksista pidetään yhtiössä huolta, samoin kuin työntekijöistä.

– Yritysfilosofiamme voisi kiteyttää kolmeen teesiin, joiden kaikkien pitää olla kunnossa: Strategia, työporukka ja rahoitus. Näiden kolmen yhdistelmästä muodostuu yrityksen ja henkilöstön yhteinen visio, jota pyritään toteuttamaan kaikessa päivittäisessä toiminnassa. Pyroll-porukalla on hyvä henki, mikä auttaa tavoitteiden saavuttamisessa.

Pyrollin suurin asiakaskunta muodostuu suomalaisista elintarvikevalmistajista. Lankila sanookin yhtiön kasvavan suomalaisten brändien mukana. Kotimaan markkinat kattavat Pyroll Pakkausten toiminnasta noin 85 prosenttia, ja pieni osa pakkaustuotannosta menee vientiin, pääosin lähialueille Eurooppaan.

Mika Lankilan haastattelu on julkaistu Pakkaus-lehden numerossa 3/2020. Lue juttu kokonaan

 

Related Posts

Kiinnostavatko pakkausalan uutiset?
Tilaa ilmainen uutiskirjeemme.

Tilaa tästä