...
...

Kuva: SYKE

Osallistu ympäristöväitetutkimukseen

15.11.2021

Suomen ympäristökeskus SYKE kerää kansalaisten kohtaamia ympäristöväitteitä. Kampanja on osa tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa. Tutkimukseen voi osallistua SYKEn some-alustoilla 15.–19.11.

Kerro ja keskustele esimerkiksi pakkauksissa tai markkinoinnissa havaitsemistasi ympäristöväitteistä tällä viikolla somessa. Bongaa ympäristöväitteitä kaupoissa, nettisivuilla, somessa ja mieti, herääkö niistä kysymyksiä. Havaintosi voit jakaa seuraavasti:

  • Twitterissä käytä #ympäristöväite-aihetunnistetta.
  • Facebookissa ja Instagramissa kommentoi suoraan SYKEn postaukseen aiheesta.
  • Voit myös täyttää anonyymisti lomakkeen nettisivuillamme, mutta näistä havainnoista eivät muut kansalaiset pääse keskustelemaan.
  • Kampanja tulee näkymään SYKEn some-tileillä: Twitter: @SYKEinfo, Facebook: facebook.com/syke.fi ja Instagram: @sykeresearch.

Kampanja on osa SYKEn tutkimusta, jossa selvitetään ympäristöväitteiden nykytilaa Suomessa. Havainto-osion jälkeen hanke jatkuu toimilla, joilla kannustetaan yrityksiä asianmukaiseen ympäristöviestintään. Markkinoinnissa pitääkin kertoa ympäristönäkökohdista, jotta tiedämme mitkä ostovalinnat aiheuttavat vähemmän ympäristökuormaa. Väitteiden tulee kuitenkin olla selkeitä ja totuudenmukaisia.

Epäreilujen kaupallisten menettelyjen direktiivi (UCPD; 2005/29/EC, lisäykset 2019/2161) ja Suomen kuluttajansuojalaki muodostavat selkärangan, jolla ympäristöväitteiden asianmukaisuutta arvioidaan. Väitteiden tulee olla selkeitä, totuudenmukaisia, eivätkä ne saa johtaa harhaan, eikä tuotteesta saa antaa epätosia tai harhaanjohtavia tietoja.

Kuluttaja-asiamies on laatinut yleisen linjauksen asianmukaisen ympäristömarkkinoinnin periaatteista ja kansainvälinen kauppakamari on laatinut ohjeita ympäristömarkkinointia varten (ICC 2019: ICC Framework for Responsible Environmental Marketing Communications). Myös EU:n komissio pyrkii parhaillaan kehittämään keinoja ympäristöväitteiden parempaan hallintaan (’Green Claims Initiative’, ja ’Empowering Consumer Initiative’).

Related Posts

Kiinnostavatko pakkausalan uutiset?
Tilaa ilmainen uutiskirjeemme.

Tilaa tästä