...
...

Kuva: SYKE

Millaista on suomalainen ympäristömarkkinointi?

08.12.2021

Suomen ympäristökeskus SYKE on syksyn aikana kerännyt otoksen mainosten ympäristöväitteistä. Aineisto kerättiin teknisillä työkaluilla verkkomainonnasta. Sen osuus mainonnasta on kasvanut pitkään, ja oli vuonna 2020 jo noin puolet.

Aineiston keruuta täydennettiin marraskuussa viikon mittaisella kansalaiskampanjalla, jossa kuluttajien oli mahdollista ilmoittaa havaintoja yritysten ympäristöväitteistä sosiaalisessa mediassa tai anonyymillä lomakkeella. Kansalaishavaintoja saatiin noin 80, minkä lisäksi kampanja herätti mielenkiintoa ja keskustelua sosiaalisessa mediassa.

Aineiston keruussa havaittiin toistuvasti erilaisia yritysten omia leiman tai sertifikaatin kaltaisia kuvia, esimerkiksi maapalloja, lehtiä ja kierrätyssymboliikkaa. Ne eivät olleet tunnustettuja ympäristömerkkejä kuten esimerkiksi pohjoismainen Joutsenmerkki, Euroopan ympäristömerkki eli EU-Kukka tai Luomu-merkki.

SYKEn hanke jatkuu kerättyjen mainosten luokittelulla. Sen jälkeen saadaan käsitys mainonnan nykyisestä tilanteesta: millaisia väitteitä esitetään, millä toimialoilla, mihin ympäristövaikutuksiin tarjotaan parannusta ja kohdistuvatko väitteet tuotteisiin vai koko mainostavaan yritykseen. Näin saavutetaan kokonaisnäkemystä verkkomainonnassa käytettävistä ympäristöväitteistä.

Hankkeessa tullaan myös tarjoamaan tietoa tuotteiden mainostajille. Hankkeessa järjestetään työpajoja, joissa keskustellaan näiden toimijoiden kanssa siitä, millaisia haasteita asianmukaisessa ympäristöväitteiden esittämisessä käytännössä koetaan.

Related Posts

Kiinnostavatko pakkausalan uutiset?
Tilaa ilmainen uutiskirjeemme.

Tilaa tästä