...
...

Jopa 85 prosenttia tutkimuksen vastaajista sanoi toivovansa, että tuotteet olisi pakattu niin pieneen määrään pakkausmateriaalia kuin mahdollista. Kuva: DS Smith

Kuluttajat haluavat edistää kestävää kehitystä pandemiasta huolimatta

24.11.2020

DS Smith on teettänyt tutkimuksen Covid 19 -pandemian vaikutuksista pakkaamiseen. Tutkimuksen mukaan tilanne on johtanut uudenlaiseen ostokäyttäytymiseen, mutta pandemia ei ole vähentänyt kuluttajien halua suosia kestävän kehityksen mukaisia pakkauksia.

Jopa 85 prosenttia tutkimuksen vastaajista sanoi toivovansa, että tuotteet olisi pakattu niin pieneen määrään pakkausmateriaalia kuin mahdollista. Lähes kolmannes vastaajista kertoi lakanneensa ostamasta tiettyjä tuotteita, koska he eivät pidä niiden pakkauksia ympäristöystävällisinä. Sustainable packaging in a post-COVID World -tutkimus toteutettiin 12 maassa Euroopassa – myös Suomi oli mukana. Tutkimuksen toteutti Ipsos Mori.

Jopa 71 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että pitkässä juoksussa ilmastonmuutos on yhtä vakava asia kuin pandemia. Kolmasosa vastaajista oli sitä mieltä, että tuottamamme jäte on kolmen tärkeimmän ympäristöhaasteen joukossa maailmassa.

Eurooppalaisista vastaajista 85 prosenttia sanoi haluavansa ostaa hyödykkeitä niin vähän pakattuina kuin mahdollista. Myös pakkausmateriaalien kierrätysmahdollisuus on tärkeää. Puolet mm. suomalaisista vastaajista pitää tärkeänä suosia omassa maassa tuotettuja hyödykkeitä tukeakseen oman maansa taloutta.

Hygienia on uusi prioriteetti ja 38 prosenttia vastaajista sanoi suosivansa hygieenisesti pakattuja tuotteita. Hygieniavaatimuksen uskotaan pysyvän tärkeänä myös jatkossa.

Kaupassa halutaan asioida mahdollisimman nopeasti. Kuva: DS Smith

Monet tämän tutkimuksen osallistujista (68 %) eivät halua viettää aikaa kaupoissa, koska kaupassa oleskelu koetaan stressaavana. Kuluttajia myös huolettaa, että muut ovat koskeneet kaupassa pakkauksiin, joten he valitsevat mieluiten tuotteen hyllyn takaa, jota todennäköisesti kukaan ei ole käsitellyt. Kolmannes vastaajista pesee kaikki ostamansa irtotuotteet, kuten hedelmät ja vihannekset. Suomessa jopa 22 prosenttia vastaajista välttää ostamasta pakkaamattomia tuotteita.

Verkko-ostaminen on lisääntynyt valtavasti pandemian aikana, joten verkkokaupan pakkausten merkitys korostuu. Lähes puolet vastaajista kertoo vastaanottaneensa epäekologisia pakkauksia verkkokaupan kautta ja yli viidennes kertoo lakanneensa tilaamasta sellaisia suosivasta verkkokaupasta. Ihmiset myös kaipaavat lisätietoa pakkausten ympäristöystävällisyydestä.  Monet vastaajat eivät tienneet, mitä kestävän kehityksen mukainen pakkaus merkitsee.

Mutta verkkokauppapakkauksetkin epäilyttävät. 57 prosenttia vastaajista pesee kädet niiden käsittelyn jälkeen. Monet jopa pesevät tai desinfioivat kaikki muovi- ja kartonkipakkaukset.

– Pakkaukset myös heitetään pois aiempaa nopeammin. Tämä on yllättävä tulos verrattuna siihen, kuinka vaikeaa on saada ihmiset muuttamaan käytöstään. Tavat muuttuvat, asenteet eivät. Hygienia on tärkeää, mutta kuluttajien vaatimukset mahdollisimman vähäisen pakkausmateriaalin määrästä ja kierrätettävyydestä on pysyvää, toteaa Ipsos Morin tutkimusjohtaja Alex Baverstock.

Related Posts

Kiinnostavatko pakkausalan uutiset?
Tilaa ilmainen uutiskirjeemme.

Tilaa tästä