Leipäpussit korissa

Ilman pakkausta ei ole logistiikkaa

20.05.2020

Toimiva pakkaus on kustannustehokkaan kuljettamisen edellytys. Tavaroiden tuominen konteissa Kiinasta kuormittaa ympäristöä usein vähemmän kuin niin sanottu viimeinen maili. Yksittäisessä kaupassa on tarjolla kymmeniä tuhansia artikkeleita. Jos pakkaamista vähennettäisiin radikaalisti, valikoima tippuisi murto-osaan ja tuotteiden hinta nousisi merkittävästi.

Tuotteen suojaamisen ja logistiikan mahdollistamisen lisäksi pakkaukset täyttävät viranomaisvaatimukset eli kertovat muun muassa tunnistetiedot, valmistusaineet ja viimeisen käyttöpäivän. Tämän kaiken lisäksi pakkaukset rakentavat brändikuvaa.

– Kun maitopurkki on jääkaapissa, se on maitoa. Kun purkki on tyhjä, siitä tulee pakkaus, joka pitää viedä kierrätykseen. Me olemme kaikki pakkausasiantuntijoita, jokaisella ihmisellä on mielipide pakkauksista ja pakkaamisesta, Suomen Pakkausyhdistys ry:n toimitusjohtaja Antro Säilä sanoo.

Pakkaus pienentää hävikkiä
Euroopan vihreän kehityksen ohjelman (Green Deal) mukaan 70 prosenttia kaikista pakkauksista on oltava uudelleen käytettäviä tai kierrätettäviä vuoden 2030 loppuun mennessä.

– Tavoitteena tulisi olla, että pakkaukset kierrätettäisiin sataprosenttisesti. Olisi parempi miettiä kokonaisympäristövaikutuksia eikä osaoptimoida, Säilä painottaa.

Yli 90 prosenttia ruuan ympäristövaikutuksista syntyy alkutuotannossa. Oikein valituilla pakkauksilla ja tehokkaalla logistiikalla pidetään huoli siitä, että ympäristöä ei kuormitettu turhaan.

– Elintarviketeollisuus käyttää yli puolet pakkauksista. Suomi onkin merkittävä pakkausalan kehittäjä, jossa kaksi tärkeintä materiaalia ovat puukuitu ja muovi. Kun innovatiiviset yritykset ovat yhdistäneet voimansa, olemme saaneet uusia kehityskohteita, materiaaleja ja pakkauskonsepteja, Antro Säilä kertoo.

Tuottajavastuu on toimiva työkalu kustannusten jakamiseksi valmistajien, maahantuojien ja jätehuollon välillä. Sen kehittämistä kannattaa jatkaa.

Juttu on julkaistu Mediaplanetin toimittamassa Tehokas toimitusketju -julkaisussa, joka ilmestyi 20.5.2020 ja jaettiin Kauppalehden liitteenä. Teksti: Kati Halonen

Related Posts

Kiinnostavatko pakkausalan uutiset?
Tilaa ilmainen uutiskirjeemme.

Tilaa tästä