...
Fazer investoi ja rationalisoi leipomojaan
Fazerin uusimmat myymäläleipomot on avattu Turussa Skanssin K-Citymarketista ja Ravattulan K-Citymarketista. Kuva: Fazer.

Fazer on ilmoittanut investoivansa 40 miljoonaa euroa uuteen tuotantoon Lahdessa. Samanaikaisesti yritys harkitsee Oulun leipomonsa sulkemista.

Fazer ei vielä kerro tarkkaan, mitä tuotteita 40 miljoonan investoinnilla tehdään. Tiedotteen mukaan 30 uutta työpaikkaa Lahteen tuovalla investoinnilla vahvistetaan edelläkävijyyttä lisäarvoa tuottavissa viljatuotteissa.

”Strategiamme mukaisesti kasvipohjaiset tuotteet ja ratkaisut ovat yksi keskeisistä kasvualueistamme. Haluamme olla edelläkävijä lisäarvoa tuottavissa viljatuotteissa ja panostamme uusien tuotantoteknologioiden ja ratkaisujen kehitykseen. Meillä on nyt käsissämme innovaatio, jolla uskomme olevan kiinnostusta myös Suomen ja Pohjoismaiden ulkopuolella, jopa globaalisti, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

”Tähän investointiin liittyy mielenkiintoisia uusia avauksia, joista kerromme lisää maaliskuussa”, Vitzthum lupaa.

Investointi ajoittuu vuosille 2019–2020.

Myymäläleipomot kasvavat, pakattu leipä ei

Fazer on arvioinut leipomoverkostonsa toiminnan tehokkuutta ja suunnittelee Oulun leipomon sulkemista ja sen toimintojen siirtämistä muihin leipomoihinsa. Fazer aloittaa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat kaikkia Oulun leipomon 83 työntekijää.

Liiketoiminnan sopeuttamistoimia joudutaan tiedotteen mukaan harkitsemaan, koska pakatun leivän kulutus on pienentynyt. Vastaavasti kaupoissa leivottujen ja paistettujen tuotteiden suosio on kasvanut. Fazerin myymäläleipomoiden määrä kasvaa ja ne työllistävät tulevaisuudessa leipureita enemmän.

”Työllistämisen painopistealueet tulevat muuttumaan. Myymäläleipomo-liiketoimintamme kasvaa. Meillä on nyt 64 myymäläleipomoa Suomessa, joissa työllistämme 450 henkilöä. Vuonna 2021 myymäläleipomoita on arviolta 100 ja työntekijöitä jo 600. Samanaikaisesti joudumme sopeuttamaan liiketoimintaamme, koska pakattua leipää ostetaan vähemmän. Myös materiaali- ja energiakustannukset ovat jatkaneet nousuaan, eikä kustannusvaikutuksia ole mahdollista siirtää hintoihin täysimääräisesti”, sanoo Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström.


 


REINO LANTTO

Editor - Finland
REINO LANTTO
reino@packnews.com

Julkaistu: 2019-01-17

TAGIT (Huom! Klikkaa tagia, jos haluat lisää uutisia tästä aihepiiristä)
elintarviketeollisuus

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.
SEURAA MEITÄ FACEBOOKISSA
REINOLLA ON ASIAA
REINOLLA ON ASIAA


TAPAHTUMAKALENTERI
TAPAHTUMAKALENTERI
Löydä kaikki pakkausalan messut ja tapahtumat, joista voi olla hyötyä sinulle!
RPC