...
Tiedostava kuluttaminen vaikuttaa valintoihin
Ostoskoreista löytyy ensi vuonna entistä enemmän vihanneksia ja lähiruokaa, ennustaa Ruokailmiöt-tutkimus. Kuvat: Kesko.

K-ryhmän teettämän trendikatsauksen mukaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista. Vihannekset ja lähiruoka lisäävät suosiotaan.

Tiedostava kuluttaminen näkyy suoraan ostoskorin sisällössä.

”Ilmiö näkyy kaupoissa siinä, että ostoskoreista löytyy ensi vuonna entistä enemmän vihanneksia ja lähiruokaa. Kauramaito on jo lyönyt itsensä läpi viimeisen parin vuoden aikana. Tänä vuonna myös muovi on puhuttanut kuluttajia. Tämä näkyy selvästi tutkimustuloksissa ja voi odottaa, että muovituotteiden välttäminen korostuu asiakkaiden valinnoissa”, K-ryhmän asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar toteaa.

Toiseksi suurin vuoden 2019 ruokailmiöistä on hyvinvoiva arki, joka vaikuttaa ruokaostoksilla tehtyihin valintoihin lähes joka toisella, 47 prosentilla suomalaisista.

Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksessa pureuduttiin myös siihen, mitä raaka-aineita, tuotteita ja ruokaan liittyviä palveluita suomalaiset uskovat käyttävänsä enemmän vuonna 2019. Raaka-aineiden ja tuotteiden osalta vuonna 2019 ostoskoreihin valitaan entistä enemmän muun muassa valmiiksi perattua kalaa, tuoreita yrttejä ja perunaa sekä lähileipomon leipää ja pienpanimo-oluita.

Tutkimuksen tulokset perustuvat K-ryhmän päivittäistavarakaupan asiantuntijoiden ja K-ruokakauppiaiden haastatteluihin sekä K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisön kuluttajapaneelissa tehtyyn tutkimukseen, johon vastasi lokakuussa 2018 yhteensä 1 069 kuluttajaa. Otos painotettiin vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Frankly Partners.

Kattava tutkimus toteutettiin nyt toista kertaa ja tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, miten ruokailmiöt ovat kehittyneet vuodesta 2017.


 


REINO LANTTO

Editor - Finland
REINO LANTTO
reino@packnews.com

Julkaistu: 2018-11-28

TAGIT (Huom! Klikkaa tagia, jos haluat lisää uutisia tästä aihepiiristä)
elintarvikepakkaukset elintarviketeollisuus kestävä kehitys pakkaustutkimus

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.
SEURAA MEITÄ FACEBOOKISSA
REINOLLA ON ASIAA
REINOLLA ON ASIAA


TAPAHTUMAKALENTERI
TAPAHTUMAKALENTERI
Löydä kaikki pakkausalan messut ja tapahtumat, joista voi olla hyötyä sinulle!
RPC