S-ryhmä sai ilta-alella ruokahävikin kuriin
Kuva: S-ryhmä.

S-ryhmän ruokakauppojen hävikki on vähentynyt 17 prosenttia vuodesta 2014. Laskua kiihdytti viime vuonna erityisesti punalaputettujen elintarvikkeiden ilta-ale.

Syksystä 2017 lähtien noin 900 S-ryhmän ruokakaupasta on saanut vanhenemassa olevasta tuotteesta 60 prosentin alennuksen kaupan viimeisinä aukiolotunteina.

– Asiakkaamme ovat lähteneet innolla mukaan hävikkitalkoisiin ja olemme pystyneet vähentämään hävikkiä ennakoitua enemmän. Viime vuonna hävikki pienentyi kaksi miljoonaa kiloa edellisvuodesta, iloitsee SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä.

– Vähentämällä ruokahävikkiä olemme kolmen vuoden aikana säästäneet lähes 15 miljoonaa euroa. Nämäkin säästöt olemme ohjanneet hintojen halpuuttamiseen, kertoo Heikkilä.

Lähes puolet S-ruokakaupoissa syntyvästä hävikistä on kasviksia. Noin 20 prosenttia on leipää ja 12 prosenttia maitotaloustuotteita. Loput hävikistä jakaantuu melko tasaisesti eri tuoteryhmien kesken.

Hävikkiin päätyvää ruokaa lahjoitetaan myös hyväntekeväisyyteen. Noin 700 S-ruokakauppaa lahjoittavat hävikkiä 400 hyväntekeväisyyskumppanille. Lisäksi esimerkiksi vanhaksi meneviä leipiä voidaan toimittaa bioetanolin valmistukseen, ja jäljelle jäävä hävikki ohjataan hyötykäytettäväksi energiantuotannossa.

Hävikkiin on vaikuttanut varmasti myös vanhentumassa olevien tuotteiden 30 prosentin ale viimeisen myyntipäivän lähestyessä. Sitä harrastetaan myös K-ryhmän kaupoissa hävikin vähentämiseksi.
 


REINO LANTTO

Editor - Finland
REINO LANTTO
reino@packnews.com

Julkaistu: 2018-04-04

TAGIT (Huom! Klikkaa tagia, jos haluat lisää uutisia tästä aihepiiristä)
elintarvikepakkaukset kestävä kehitys kierrätys ruokahävikki ruokapakkaukset

Packnews Sponsors
Packsuppliers
Search and find, who delivers what to and from the packaging industry.
SEURAA MEITÄ FACEBOOKISSA
REINOLLA ON ASIAA
REINOLLA ON ASIAA


TAPAHTUMAKALENTERI
TAPAHTUMAKALENTERI
Löydä kaikki pakkausalan messut ja tapahtumat, joista voi olla hyötyä sinulle!
RPC