Aspelinilla synnytään muovien maailmaan

24.06.2020

Muovitien varrella Hollolassa valmistetaan muovipakkauksia Muovijalosteen tehtaalla. Muovijaloste on yksi Aspelin Groupin yhtiöistä, ja se siirtyi Aspelinin perheyhtiön omistukseen yritysjärjestelyn myötä vuonna 2017.

Perheyrityksen historia on yritysostojen sävyttämä. Perheen yrittäjätaival alkoi kokemäkeläisen Sataplastin ostosta vuonna 1989, kun yrityksen ostivat nykyisen toimitusjohtajan Jarmo Aspelinin appivanhemmat Juha ja Lea Tiitola. 2000-luvun vaihteessa yhtiön omistus siirtyi Jarmo ja Tiina Aspelinille. Pirkkalassa toimiva tukkukauppa Hel-Pack puolestaan ostettiin Aspelinin omistukseen viitisen vuotta sitten.

Sataplast keskittyy kalvojen, erilaisten pussien, säkkien, huppujen sekä kääre- ja pakkauspapereiden valmistukseen. Hel-Pack Oy taas on erilaisiin pakkauksiin erikoistunut pakkaustukkuri ja maahantuoja. Vuonna 1949 perustettu Muovijaloste aloitti polyeteenipohjaisen muovikalvon valmistuksen ensimmäisenä Suomessa ja toiminta jatkuu nyt siis Aspelin Groupin sateenvarjon alla. Muovijaloste oli yritysjärjestelyjä tehtäessä vaikeuksissa taloudellisesti, ja vaati isojakin muutoksia. – Nyt yhtiöstä on saatu kannattava, kommentoi Jarmo Aspelin.

Perheyhtiössä seistään tuotteiden takana

Yritykset tulevat jatkossakin toimimaan omilla nimillään alabrändeinä Aspelinille. Nykyinen toimitusjohtaja on tullut aikoinaan appivanhempien yritykseen töihin, mutta kolmas polvi, Krister Aspelin kertoo syntyneensä ”muovien maailmaan”. Kristerin tehtävänä on Hel-Packin vetäminen.

Viime vuonna lanseeratun Aspelin-brändin uusiminen on tehty Kristerin ohjauksessa. – Logomme Aspelin-fontti vastaa signeerausta. Sillä viestitään, että seisomme perheyhtiössä omien tuotteidemme takana ja teemme kaiken sydämellä, Krister Aspelin painottaa.

Parempia merkintöjä kuluttajaa ohjaamaan

– Pakkauksista puhutaan nyt paljon eli pakkaukset ovat siis trendikkäitä. Kuluttajien tietoisuus on kasvanut myös pakkausten hiilijalanjäljestä. Kun kiinnostus on herännyt, pitäisi kuluttajille myös tarjota tietoa. Helpoin tapa infota kuluttajia olisi tehdä se pakkausmerkinnöillä.

Aspelin onkin teettänyt opiskelijoilla työn merkkien uudistamiseksi.
– Kierrätysmerkintöjen muokkaaminen olisi tärkeää! Kierrätykseen liittyvää informaatiota tulisi yksinkertaistaa. Parasta olisi, että materiaalimerkintöjen numeroita ei olisi, ne vain sekoittavat kuluttajaa. Materiaalimerkki on kehitetty aikana, jolloin ajatuksena ehkä oli kerätä kaikki muovimateriaalit erikseen. Se olisi kuitenkin hyvin hankalaa.

Muovivastaisuus edelleen haaste

Iso haaste on, että vaikka asiakkaat tuntevat muovipakkaukset, materiaalit, vaatimukset ja materiaalin edut, kuluttajat ovat edelleenkin pääsääntöisesti muovivastaisia. – Muovipakkaus on kuitenkin vain 2–3 prosenttia elintarvikkeen hiilijalanjäljestä. Kun ne kuitenkin lisäävät myyntiaikaa, on ohuellakin kalvolla iso merkitys.

Aspelin Groupin asiakkaina on elintarviketeollisuus Suomessa laajasti. Asiakkaita tulee leipomosektorilta, vihannespakkaajista, kaupan alalta, vähittäiskauppojen palvelutiskit ja food service -puolelta.
– Paljon ollaan monen teollisuuden kanssa tekemisissä.

Lue lisää Aspelin Groupin kuulumisista Pakkaus-lehden 4/2020 artikkelista.

Related Posts

Kiinnostavatko pakkausalan uutiset?
Tilaa ilmainen uutiskirjeemme.

Tilaa tästä